Aan de stadsdeelraad van Oost/Watergraafsmeer

Raadsadres

Postbus 94801
1090 GV  Amsterdam

Datum :  18 januari 2008

Bijlage :            brief Amstelglorie 13 september 2007 (in uw bezit)
                       
brief DB  28 september 2007  (in uw bezit)
                       
brief Amstelglorie 21 november 2007 (in uw bezit)
                       
memo van mevrouw Ceha aan raadscommissie 22 januari 2008 (in uw bezit)

Geachte Raad,

 Bijgaand zend ik u onze brief van 13 september 2007 en van 21 november 2007 gericht aan het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost/Watergraafsmeer, de beantwoording van het DB van 28 september 2007, die later is omgezet in een besluit en het memo van mevrouw Ceha aan de raadscommissie voor 22 januari 2008. Deze stukken zouden worden behandeld in raadscommissie van 22 januari 2008. Helaas kan dit onderwerp op deze datum geen doorgang vinden omdat er een thema-avond is geagendeerd. Wij vinden dat bijzonder spijtig omdat er dan nog langer gewacht moet worden op een oplossing.

De brief van 21 november 2007 beschrijft onze onvrede over het proces van voorbereiding, de weigering voor parkeerontheffingen en de inrichting van de blauwe zone aan de Jan Vroegopsingel. Dat er maatregelen dienen te worden genomen tegen de parkeeroverlast op deze singel onderschrijven wij maar de wijze waarop één en ander wordt voorbereid onderschrijven wij absoluut niet. Daarnaast vinden wij dat de stadsdeelambtenaren zeer slecht of niet met ons communiceren. Ook worden er oordelen geveld over Amstelglorie en de inrichting van ons park wat wij totaal niet herkennen. Wij gaan er van uit dat dit missers zijn omdat wij over het algemeen goed met het stadsdeel hebben samengewerkt.

Amstelglorie

In een stad die steeds meer versteend, zijn oases van rust en groen belangrijk voor Amsterdammers. Onze tuinders zijn trots op hun park en geven daar op velerlei wijze blijk van. De belangstelling om een tuin te bemachtigen op Amstelglorie is dan ook groot. Wij willen dat Amstelglorie een openbaar park is en vrij toegankelijk is voor wandelaars. Zomers en in de winter is het park elke dag geopend voor bezoekers van zonsopgang tot zonsondergang, vele mensen maken van deze openstelling gebruik. Bij de hoofdingang hebben we een bord waar altijd folders liggen met een korte beschrijving van de bijzondere plekken op Amstelglorie. Want voor natuurliefhebbers is er veel te zien. Vele tuinders zijn actief bezig voor Amstelglorie, ieder op zijn eigen terrein. 

Amstelglorie is een volkstuinpark met 440 tuinen en circa 1200 leden en circa 490 aspirant leden. Ons park heeft een oppervlakte van 26 hectare en is langgerekt langs de Jan Vroegopsingel en Ouderkerkerdijk (vanaf de Utrechtsebrug tot de Rozenoordburg) en omsloten door de A2 en de A10.  Wij zijn verreweg de grootste maatschappelijke organisatie aan deze singel en bestaan dit jaar 55 jaar. Daarnaast zijn wij een openbaar park dat vele bezoekers trekt uit de stad maar ook van buiten de stad. Wij zijn een vrijwilligersorganisatie die het park onderhoudt, beheert, projecten ontwikkelt voor scholen in Zuideramstel en Oost/Watergraafsmeer enz.enz.


De communicatie

In de eerste plaats heeft het ons verbaasd dat wij op geen enkele wijze zijn betrokken bij de voorbereiding. Wij zijn de grootste belanghebbende organisatie op de Jan Vroegopsingel. Wij werden er medio juli 2007 via een woonbootbewoner op geattendeerd dat de blauwe zone werd aangelegd. Vanaf dat moment hebben wij contact gezocht met het stadsdeel. Helaas waren de besluiten al genomen (al werd dat aanvankelijk ontkend) zodat het stadsdeel direct met de hakken in het zand stond. Het stadsdeel, met name wethouder Ceha, bleek volstrekt niet open te staan voor onze zeer redelijke argumenten. Wethouder Ceha schrijft in haar memo aan de raadscommissie dat er een bewonersbrief is verzonden aan Amstelglorie en dat één en ander is gepubliceerd. Noch het één noch het ander heeft ons bereikt of is verzonden aan Amstelglorie. Achteraf hebben wij dat gemeld en toen is alsnog een bewonersbrief verzonden. Verder schrijft de wethouder dat het lang heeft geduurd voordat wij bereikt konden worden. Dit lijkt mij onzin, ik sta gewoon in het telefoonboek, via de website van Amstelglorie (www.amstelglorie.nl) ben ik uitstekend bereikbaar en een briefje naar Amstelglorie met het verzoek contact op te nemen behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Dit hoeft geen maanden te duren. Zelfs nu nog weten we  niet precies hoe de blauwe zone eruit komt te zien (er bestaan geen tekeningen) en wat de tijden van parkeren zijn. De communicatie is bijzonder slecht geweest. We gaan er van uit dat dit geen opzet is maar dringen wel aan op verbetering.

De blauwe zone

Aan de Jan Vroegopsingel zijn op wat woonboten na uitsluitend recreatie voorzieningen gevestigd. Drie roeiverenigingen en Amstelglorie. Daarnaast is het een weg die veel gebruikt wordt door fietsers en hardlopers, die vanaf de Utrechtsebrug, langs de Amstel richting Ouderkerk, aan hun conditie werken. Ook is deze weg, de enige toegangsweg voor mensen die met aanhanger hun boot in de Amstel laten varen. Bij de Rozenoordbrug is een betonnen afrit gemaakt waar boten te water kunnen worden gelaten. De weg is tevens een toegangsweg naar het natuurgebied Groen-Amstelland waar eveneens een parkeerplaats is ingericht. Deze weg is ook de enige weg die toegang biedt voor de achter de Rozenoordbrug gevestigde politiediensten o.a. de bereden politie en de hondenbegeleiding. Op hun parkeerterrein staan gemiddeld zo’n 200 á 250 auto’s. Politiewerknemers wonen bijna allemaal buiten de stad. Ze werken in 24 uurs dienst dus het is een aan en af rijden. De vrachtwagens en trailers van de politie zijn tussen de 2,10 en 2,30 breed. Deze auto’s komen in de door het stadsdeel voorgestelde blauwe zone vast te staan.  De weg is druk bereden zeker vanaf het voorjaar tot en met het najaar. In de weekeinden is het topdrukte. Met de politie heeft het stadsdeel eveneens geen overleg gevoerd.  Amstelglorie heeft zelf overleg gevoerd met de politieleiding. De politieleiding schrok zich rot omdat zij hetzelfde voorzien als wij. Immers de politie moet vrij baan hebben maar ook andere hulpdiensten zoals de ambulance en brandweer die Amstelglorie en anderen moeten kunnen bereiken.

Voor een aantal woonbootbewoners is door het stadsdeel  in 2007 een privé parkeerplaats aangelegd (met een groot bord ‘alleen voor bootbewoners’) zo ook voor de roeiverenigingen  pal voor hun clubhuizen parkeervoorzieningen aangebracht. Het stadsdeel heeft op dit gedeelte dus aan het begin van de Jan Vroegopsingel keurige houtenpaaltjes als weg afscheiding aangebracht. Echter bij Amstelglorie zijn alleen lelijke boomstronken gedumpt als wegafscheiding. Ook hiervoor vragen wij een nettere oplossing. Blijkbaar heeft het stadsdeel met hen wel gecommuniceerd. Voor hen is alles geregeld (de bootbewoners kunnen zelfs twee parkeerontheffingen per boot krijgen).

In onze brief van 21 november 2007 staat beschreven hoe de buurtmanager ter plekke heeft aangeven hoe de blauwe zone wordt ingericht. Deze situatie wordt (als het zo wordt uitgevoerd) verschrikkelijk onveilig. Met name vanaf het voorjaar tot het najaar komt het verkeer vast te staan. Op de singel komen geen draaiplekken dus iedereen draait zijn auto in de hoofdingang van Amstelglorie, waar vaak ouderen of ouders met kinderen wachten op vervoer. De onoverzichtelijkheid wordt enorm vergroot. Verder is er geen of nauwelijks ruimte meer voor fietsers, wandelaars en hardlopers. Voor hen wordt de weg levensgevaarlijk. Zelfs in de huidige situatie zijn er al talloze bijna ongelukken vastgesteld. 

Wij hebben voorgesteld om de Jan Vroegopsingel in zijn geheel autovrij te maken, daarmee bedoelen wij dat langsparkeren wordt verboden; de Jan Vroegopsingel fatsoenlijk in te richten zodat het groen zoveel als mogelijk tot zijn recht komt en tegenover de ingang van Amstelglorie aan weerszijde 60 insteekparkeerhavens in te richten. Op dit moment zijn er ter linkerzijde van de hoofdingang van Amstelglorie al 30 parkeerhavens, alleen dienen deze verbeterd te worden. Ter rechterzijde kunnen ook 30 parkeerhaven worden aangelegd.  Op deze wijze wordt het parkeren compact geformeerd. Met de reeds bestaande 29 insteek-parkeerplaatsen tegenover de roeiverenigingen kunnen er dan bijna net zoveel auto’s staan als over de gehele singel en Ouderkerkerdijk wordt langs geparkeerd. Ook het groene karakter van de Jan Vroegopsingel komt met dit voorstel veel beter tot zijn recht. 
De wegbreedte van 5,35 m kan dan als 30 km weg volledig benut worden voor het verkeer, zowel recreatieverkeer, bestemmingsverkeer als politieverkeer. De parkeerhavens worden dan een blauwe zone. De veiligheid op de weg wordt aanzienlijk verbeterd. Het forensenverkeer wordt geweerd. Alleen bestemmingsverkeer kan parkeren. Uiteraard dient er wel voldoende parkeergelegenheid te zijn om ook de bezoekers een bezoek aan Amstelglorie te gunnen.

Parkeerontheffingen.

Er blijkt een hardnekkig misverstand bij het stadsdeel te bestaan omtrent de inrichting en het gebruik van ons park. De gemeente Amsterdam heeft 55 jaar geleden het park ontworpen en aangelegd zoals het er nu bijstaat. Daarnaast heeft de gemeente Amsterdam circa 25 jaar geleden gevraagd om Amstelglorie te mogen uitbreiden. Wij noemen dit nog altijd het nieuwe gedeelte alhoewel dit inmiddels volledig is opgegaan in het oude gedeelte. Tevens heeft de gemeente destijds voor het nieuwe gedeelte een parkeerterrein aangelegd met een tweede ingang. Het argument was dat het nieuwe gedeelte veel te ver van de hoofdingang af lag. Er werd op twee plekken geparkeerd, voor de hoofdingang en op het nieuwe gedeelte. Voor de hoofdingang kon gemakkelijk geparkeerd worden omdat er van wild parkeren geen sprake was en omdat in Amsterdam nog geen parkeerregiem bestond. Bij de aanleg van de parkeerplaats is in overleg met de gemeente een gedeelte in gebruik genomen als werklocatie, compost verwerking , grindopslag, aarde en zandopslag tevens is dit het hakselterrein. In overleg met ons is wel de structuur van de parkeerplaats aangehouden om het werkterrein zoveel mogelijk aan het oog te onttrekken. 
Dit parkeerterrein en de werklocatie is de enige plek op Amstelglorie waar met vrachtwagen gereden kan worden.
Met twee ambtenaren van het stadsdeel zijn wij de parkeerplekken gaan tellen. Er is vastgesteld dat er voor honderd auto’s plaats is. Met deze hoeveelheid parkeerplekken zitten wij onder de norm van de parkeerverordening van de gemeente Amsterdam die aangeeft dat voor volkstuinen 1/3 van het aantal tuinen parkeervoorzieningen moeten worden getroffen. Hetgeen betekent dat wij recht zouden hebben op 50 extra parkeerplekken.

Dit is overigens niet het enige argument. Of er nu wel of niet honderd auto’s worden geparkeerd de afstand van het parkeerterrein is gewoon te groot voor circa 200 tuinen op ons terrein. En dit is hetzelfde argument dat de gemeente hanteerde bij de aanleg van het parkeerterrein voor het nieuwe gedeelte. 
Voor onze ouderen die niet meer kunnen fietsen en slechter lange afstanden kunnen lopen is dit onoverbrugbaar, voor hen vragen wij een parkeerontheffing.  Omdat we een vrijwilligersorganisatie zijn waar dagelijks mensen circa 6 uur werkzaam zijn vragen we ook voor hen een ontheffing. Omdat onze centrale werkplaats, koffieruimte en kweektuin is gevestigd bij de hoofdingang van Amstelglorie.
We vragen minimaal 50 parkeerontheffingen. De ambtenaren van het stadsdeel hebben voorgesteld dat deze ontheffingen op code aan het bestuur van Amstelglorie worden afgegeven.  Het stadsdeel heeft dan geen sores met de ontheffingen en het bestuur van Amstelglorie geeft de ontheffingen uit en bewaakt dan tevens of er een juist gebruik wordt gemaakt van de ontheffing. Immers wij hebben er alle belang bij dat onterecht parkeren op deze singel wordt voorkomen. 
Gelukkig komt een groot deel van de leden van Amstelglorie  met de fiets naar hun tuin. Dit zijn vooral leden die dagelijks naar de tuin komen.  Daarnaast is er groep die vanaf circa 15 april tot 1 oktober wonen op de tuin. Veelal zijn dit de ouderen. 

Op 28 september 2007 ontvingen wij het antwoord van het dagelijks bestuur op onze brieven. Het blijkt dat dit een besluit is. Pas na deze DB-brief is overleg gevoerd met ambtenaren en wethouder Ceha.  Helaas stonden toen de hakken al in het zand en was er voor andere opvattingen geen ruimte meer. De motivatie van de afwijzing van de parkeerontheffingen deugt niet.

Wij stellen vast dat:

Wij vragen u, in afwachting van nadere besluiten, de blauwe zone nog niet in te richten. Als tot inrichting van een blauwe zone wordt overgegaan doe het dan in één keer goed, laat dit dan gebeuren volgens onze voorstellen. En tot slot geef Amstelglorie minimaal 50 parkeerontheffingen voor onze ouderen leden en onze actieve.leden die vrijwel dagelijks op Amstelglorie zijn.
Wij verwachten dat deze kwestie in het belang van Amstelglorie, haar bezoekers en de overige gebruikers van de Jan Vroepopsingel goed en zeer spoedig wordt opgelost.

Met vriendelijk groet,
Namens bestuur Amstelglorie,

A.J. de Haer
Voorzitter