Aan de stadsdeelraad van
Oost/Watergraafsmeer
Raadsadres
Postbus 94801
1090 GV Amsterdam
Datum : 18 januari 2008
Bijlage :
brief Amstelglorie 13 september 2007 (in uw bezit)
brief DB 28 september 2007 (in
uw bezit)
brief Amstelglorie 21 november 2007 (in uw bezit)
memo van mevrouw Ceha aan raadscommissie 22 januari 2008 (in uw bezit)
Geachte Raad,
Bijgaand zend ik u onze
brief van 13 september 2007 en van 21 november 2007 gericht aan het dagelijks
bestuur van stadsdeel Oost/Watergraafsmeer, de beantwoording van het DB van 28
september 2007, die later is omgezet in een besluit en het memo van mevrouw Ceha
aan de raadscommissie voor 22 januari 2008. Deze stukken zouden worden behandeld
in raadscommissie van 22 januari 2008. Helaas kan dit onderwerp op deze datum
geen doorgang vinden omdat er een thema-avond is geagendeerd. Wij vinden dat
bijzonder spijtig omdat er dan nog langer gewacht moet worden op een oplossing.
De brief van 21 november 2007
beschrijft onze onvrede over het proces van voorbereiding, de weigering voor
parkeerontheffingen en de inrichting van de blauwe zone aan de Jan Vroegopsingel.
Dat er maatregelen dienen te worden genomen tegen de parkeeroverlast op deze
singel onderschrijven wij maar de wijze waarop één en ander wordt voorbereid
onderschrijven wij absoluut niet. Daarnaast vinden wij dat de
stadsdeelambtenaren zeer slecht of niet met ons communiceren. Ook worden er
oordelen geveld over Amstelglorie en de inrichting van ons park wat wij totaal
niet herkennen. Wij gaan er van uit dat dit missers zijn omdat wij over het
algemeen goed met het stadsdeel hebben samengewerkt.
In een stad die steeds meer
versteend, zijn oases van rust en groen belangrijk voor Amsterdammers. Onze
tuinders zijn trots op hun park en geven daar op velerlei wijze blijk van. De
belangstelling om een tuin te bemachtigen op Amstelglorie is dan ook groot. Wij
willen dat Amstelglorie een openbaar park is en vrij toegankelijk is voor
wandelaars. Zomers en in de winter is het park elke dag geopend voor bezoekers
van zonsopgang tot zonsondergang, vele mensen maken van deze openstelling
gebruik. Bij de hoofdingang hebben we een bord waar altijd folders liggen met
een korte beschrijving van de bijzondere plekken op Amstelglorie. Want voor
natuurliefhebbers is er veel te zien. Vele tuinders zijn actief bezig voor
Amstelglorie, ieder op zijn eigen terrein.
Amstelglorie is een volkstuinpark met 440 tuinen en circa 1200 leden en
circa 490 aspirant leden. Ons park heeft een oppervlakte van 26 hectare en is
langgerekt langs de Jan Vroegopsingel en Ouderkerkerdijk (vanaf de Utrechtsebrug
tot de Rozenoordburg) en omsloten door de A2 en de A10.
Wij zijn verreweg de grootste maatschappelijke organisatie aan deze
singel en bestaan dit jaar 55 jaar. Daarnaast zijn wij een openbaar park dat
vele bezoekers trekt uit de stad maar ook van buiten de stad. Wij zijn een
vrijwilligersorganisatie die het park onderhoudt, beheert, projecten ontwikkelt
voor scholen in Zuideramstel en Oost/Watergraafsmeer enz.enz.
De communicatie
In de eerste plaats heeft het ons
verbaasd dat wij op geen enkele wijze zijn betrokken bij de voorbereiding. Wij
zijn de grootste belanghebbende organisatie op de Jan Vroegopsingel. Wij werden
er medio juli 2007 via een woonbootbewoner op geattendeerd dat de blauwe zone
werd aangelegd. Vanaf dat moment hebben wij contact gezocht met het stadsdeel.
Helaas waren de besluiten al genomen (al werd dat aanvankelijk ontkend) zodat
het stadsdeel direct met de hakken in het zand stond. Het stadsdeel, met name
wethouder Ceha, bleek volstrekt niet open te staan voor onze zeer redelijke
argumenten. Wethouder Ceha schrijft in haar memo aan de raadscommissie dat er
een bewonersbrief is verzonden aan Amstelglorie en dat één en ander is
gepubliceerd. Noch het één noch het ander heeft ons bereikt of is verzonden
aan Amstelglorie. Achteraf hebben wij dat gemeld en toen is alsnog een
bewonersbrief verzonden. Verder schrijft de wethouder dat het lang heeft geduurd
voordat wij bereikt konden worden. Dit lijkt mij onzin, ik sta gewoon in het
telefoonboek, via de website van Amstelglorie (www.amstelglorie.nl)
ben ik uitstekend bereikbaar en een briefje naar Amstelglorie met het verzoek
contact op te nemen behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Dit hoeft geen
maanden te duren. Zelfs nu nog weten we niet
precies hoe de blauwe zone eruit komt te zien (er bestaan geen tekeningen) en
wat de tijden van parkeren zijn. De communicatie is bijzonder slecht geweest. We
gaan er van uit dat dit geen opzet is maar dringen wel aan op verbetering.
De blauwe zone
Aan de Jan Vroegopsingel zijn op
wat woonboten na uitsluitend recreatie voorzieningen gevestigd. Drie
roeiverenigingen en Amstelglorie. Daarnaast is het een weg die veel gebruikt
wordt door fietsers en hardlopers, die vanaf de Utrechtsebrug, langs de Amstel
richting Ouderkerk, aan hun conditie werken. Ook is deze weg, de enige
toegangsweg voor mensen die met aanhanger hun boot in de Amstel laten varen. Bij
de Rozenoordbrug is een betonnen afrit gemaakt waar boten te water kunnen worden
gelaten. De weg is tevens een toegangsweg naar het natuurgebied Groen-Amstelland
waar eveneens een parkeerplaats is ingericht. Deze weg is ook de enige weg die
toegang biedt voor de achter de Rozenoordbrug gevestigde politiediensten o.a. de
bereden politie en de hondenbegeleiding. Op hun parkeerterrein staan gemiddeld
zo’n 200 á 250 auto’s. Politiewerknemers wonen bijna allemaal buiten de
stad. Ze werken in 24 uurs dienst dus het is een aan en af rijden. De
vrachtwagens en trailers van de politie zijn tussen de 2,10 en 2,30 breed. Deze
auto’s komen in de door het stadsdeel voorgestelde blauwe zone vast te staan.
De weg is druk bereden zeker vanaf het voorjaar tot en met het najaar. In
de weekeinden is het topdrukte. Met de politie heeft het stadsdeel eveneens geen
overleg gevoerd. Amstelglorie heeft
zelf overleg gevoerd met de politieleiding. De politieleiding schrok zich rot
omdat zij hetzelfde voorzien als wij. Immers de politie moet vrij baan hebben
maar ook andere hulpdiensten zoals de ambulance en brandweer die Amstelglorie en
anderen moeten kunnen bereiken.
Voor een aantal woonbootbewoners is door het stadsdeel
in 2007 een privé parkeerplaats aangelegd (met een groot bord ‘alleen
voor bootbewoners’) zo ook voor de roeiverenigingen
pal voor hun clubhuizen parkeervoorzieningen aangebracht. Het stadsdeel
heeft op dit gedeelte dus aan het begin van de Jan Vroegopsingel keurige
houtenpaaltjes als weg afscheiding aangebracht. Echter bij Amstelglorie zijn
alleen lelijke boomstronken gedumpt als wegafscheiding. Ook hiervoor vragen wij
een nettere oplossing. Blijkbaar heeft het stadsdeel met hen wel gecommuniceerd.
Voor hen is alles geregeld (de bootbewoners kunnen zelfs twee
parkeerontheffingen per boot krijgen).
In
onze brief van 21 november 2007 staat beschreven hoe de buurtmanager ter plekke
heeft aangeven hoe de blauwe zone wordt ingericht. Deze situatie wordt (als het
zo wordt uitgevoerd) verschrikkelijk onveilig. Met name vanaf het voorjaar tot
het najaar komt het verkeer vast te staan. Op de singel komen geen draaiplekken
dus iedereen draait zijn auto in de hoofdingang van Amstelglorie, waar vaak
ouderen of ouders met kinderen wachten op vervoer. De onoverzichtelijkheid wordt
enorm vergroot. Verder is er geen of nauwelijks ruimte meer voor fietsers,
wandelaars en hardlopers. Voor hen wordt de weg levensgevaarlijk. Zelfs in de
huidige situatie zijn er al talloze bijna ongelukken vastgesteld.
Wij hebben voorgesteld om de Jan
Vroegopsingel in zijn geheel autovrij te maken, daarmee bedoelen wij dat
langsparkeren wordt verboden; de Jan Vroegopsingel fatsoenlijk in te richten
zodat het groen zoveel als mogelijk tot zijn recht komt en tegenover de ingang
van Amstelglorie aan weerszijde 60 insteekparkeerhavens in te richten. Op dit
moment zijn er ter linkerzijde van de hoofdingang van Amstelglorie al 30
parkeerhavens, alleen dienen deze verbeterd te worden. Ter rechterzijde kunnen
ook 30 parkeerhaven worden aangelegd. Op
deze wijze wordt het parkeren compact geformeerd. Met de reeds bestaande 29
insteek-parkeerplaatsen tegenover de roeiverenigingen kunnen er dan bijna net
zoveel auto’s staan als over de gehele singel en Ouderkerkerdijk wordt langs
geparkeerd. Ook het groene karakter van de Jan Vroegopsingel komt met dit
voorstel veel beter tot zijn recht.
De wegbreedte van 5,35 m kan dan als 30 km weg volledig benut worden voor
het verkeer, zowel recreatieverkeer, bestemmingsverkeer als politieverkeer. De
parkeerhavens worden dan een blauwe zone. De veiligheid op de weg wordt
aanzienlijk verbeterd. Het forensenverkeer wordt geweerd. Alleen
bestemmingsverkeer kan parkeren. Uiteraard dient er wel voldoende
parkeergelegenheid te zijn om ook de bezoekers een bezoek aan Amstelglorie te
gunnen.
Parkeerontheffingen.
Er blijkt een hardnekkig misverstand bij het stadsdeel te bestaan omtrent de
inrichting en het gebruik van ons park. De gemeente Amsterdam heeft 55 jaar
geleden het park ontworpen en aangelegd zoals het er nu bijstaat. Daarnaast
heeft de gemeente Amsterdam circa 25 jaar geleden gevraagd om Amstelglorie te
mogen uitbreiden. Wij noemen dit nog altijd het nieuwe gedeelte alhoewel dit
inmiddels volledig is opgegaan in het oude gedeelte. Tevens heeft de gemeente
destijds voor het nieuwe gedeelte een parkeerterrein aangelegd met een tweede
ingang. Het argument was dat het nieuwe gedeelte veel te ver van de hoofdingang
af lag. Er werd op twee plekken geparkeerd, voor de hoofdingang en op het nieuwe
gedeelte. Voor de hoofdingang kon gemakkelijk geparkeerd worden omdat er van
wild parkeren geen sprake was en omdat in Amsterdam nog geen parkeerregiem
bestond. Bij de aanleg van de parkeerplaats is in overleg met de gemeente een
gedeelte in gebruik genomen als werklocatie, compost verwerking , grindopslag,
aarde en zandopslag tevens is dit het hakselterrein. In overleg met ons is wel
de structuur van de parkeerplaats aangehouden om het werkterrein zoveel mogelijk
aan het oog te onttrekken.
Dit parkeerterrein en de werklocatie is de enige plek op Amstelglorie
waar met vrachtwagen gereden kan worden.
Met twee ambtenaren van het stadsdeel zijn wij de parkeerplekken gaan tellen. Er
is vastgesteld dat er voor honderd auto’s plaats is. Met deze hoeveelheid
parkeerplekken zitten wij onder de norm van de parkeerverordening van de
gemeente Amsterdam die aangeeft dat voor volkstuinen 1/3 van het aantal tuinen
parkeervoorzieningen moeten worden getroffen. Hetgeen betekent dat wij recht
zouden hebben op 50 extra parkeerplekken.
Dit is overigens niet het enige argument. Of er nu wel of niet honderd auto’s
worden geparkeerd de afstand van het parkeerterrein is gewoon te groot voor
circa 200 tuinen op ons terrein. En dit is hetzelfde argument dat de gemeente
hanteerde bij de aanleg van het parkeerterrein voor het nieuwe gedeelte.
Voor onze ouderen die niet meer kunnen fietsen en slechter lange
afstanden kunnen lopen is dit onoverbrugbaar, voor hen vragen wij een
parkeerontheffing. Omdat we een
vrijwilligersorganisatie zijn waar dagelijks mensen circa 6 uur werkzaam zijn
vragen we ook voor hen een ontheffing. Omdat onze centrale werkplaats,
koffieruimte en kweektuin is gevestigd bij de hoofdingang van Amstelglorie.
We vragen minimaal 50 parkeerontheffingen. De ambtenaren van het stadsdeel
hebben voorgesteld dat deze ontheffingen op code aan het bestuur van
Amstelglorie worden afgegeven. Het
stadsdeel heeft dan geen sores met de ontheffingen en het bestuur van
Amstelglorie geeft de ontheffingen uit en bewaakt dan tevens of er een juist
gebruik wordt gemaakt van de ontheffing. Immers wij hebben er alle belang bij
dat onterecht parkeren op deze singel wordt voorkomen.
Gelukkig komt een groot deel van de leden van Amstelglorie
met de fiets naar hun tuin. Dit zijn vooral leden die dagelijks naar de
tuin komen. Daarnaast is er groep
die vanaf circa 15 april tot 1 oktober wonen op de tuin. Veelal zijn dit de
ouderen.
Op 28 september 2007 ontvingen wij het antwoord van het dagelijks bestuur
op onze brieven. Het blijkt dat dit een besluit is. Pas na deze DB-brief is
overleg gevoerd met ambtenaren en wethouder Ceha.
Helaas stonden toen de hakken al in het zand en was er voor andere
opvattingen geen ruimte meer. De motivatie van de afwijzing van de
parkeerontheffingen deugt niet.
Wij stellen vast dat:
Wij vragen u, in afwachting van
nadere besluiten, de blauwe zone nog niet in te richten. Als tot inrichting van
een blauwe zone wordt overgegaan doe het dan in één keer goed, laat dit dan
gebeuren volgens onze voorstellen. En tot slot geef Amstelglorie minimaal 50
parkeerontheffingen voor onze ouderen leden en onze actieve.leden die vrijwel
dagelijks op Amstelglorie zijn.
Wij verwachten dat deze kwestie in het belang van Amstelglorie, haar bezoekers
en de overige gebruikers van de Jan Vroepopsingel goed en zeer spoedig wordt
opgelost.
Met vriendelijk groet,
Namens bestuur Amstelglorie,
A.J. de Haer
Voorzitter